Bejegyzésünkben összefoglaljuk az Elektronikus Közbeszerzési Rendszer használatához kapcsolódó első lépéseket, azaz a regisztráció menetét, amely nélkül a rendszert nem tudják használni. Bemutatjuk a felhasználói regisztrációt, amely az EKR használatának nulladik lépése, ezt követően pedig kitérünk a szervezetek (Ajánlatkérők, gazdasági szereplők, lebonyolítók) regisztrációjának menetére és a felhasználók hozzárendelési lehetőségének bemutatására is.
EKR-ben történő regisztráció menete
Természetes személy regisztrációja
Az EKR-ben minden esetben először természetes személyként szükséges regisztrálni az ekr.gov.hu oldalon.
Ennek menete az alábbi:
„Regisztráció” gomb megnyomását követően megjelenik a regisztrációs űrlap, ahol:
Szervezet regisztrációja
Az ekr. gov.hu oldalon a „Belépés” gombra kattintva jelentkezzen be a regisztráció során megadott felhasználónévvel és jelszóval (illetve az sms-ben kapott kóddal).
A „Szervezet” fülön válassza ki a „Szervezet regisztráció” lehetőséget, majd a megjelenő űrlapot töltse ki.
A szervezet-regisztrációs felület bárki számára elérhető, az EKR nem korlátozza a felhasználókat abban, hogy bármilyen szervezet regisztráljanak. Továbbá az EKR nem követeli meg, hogy egy szervezetet annak jogi képviselője regisztrálja, így egy szervezet bármely tagja elintézheti azt.
Az űrlap kitöltését követően pipálja ki az űrlap végén található jelölőnégyzetet („Kijelentem, hogy jogosult vagyok a megadott szervezet képviseletére” - ez arra vonatkozik, hogy a szervezetet regisztráló felhasználó teljes felelősségének tudatában kijelenti, hogy nem a szervezet tudta nélkül jár a regisztráció során, viszont ehhez nem szükséges írásos nyilatkozatot csatolnia), majd kattintson a „Regisztrál” gombra.
Fontos megjegyezni, hogy a szervezet regisztráció nem új felhasználót hoz létre, hanem egy elektronikus entitást, amihez a későbbiekben tudnak csatlakozni emberek, és nevében eljárást indítani, vagy ajánlatot tenni.
A szervezetet regisztráló felhasználó automatikusan a szervezet tagjává és egyúttal a szervezet első szuperuserévé is válik, így részéről külön csatlakozásra már nincsen szükség. Egy szervezet több szuperuserrel is rendelkezhet egyidejűleg.
Csatlakozás szervezethez
Egy szervezethez a csatlakozás mindig a végfelhasználótól indul, nem a szervezet vagy annak Szuperusere keresi a rendszerből és gyűjti maga alá a hozzátartozó felhasználókat.
Belépett felhasználóként válassza a „Felhasználó” menüpont „Csatlakozás szervezethez” almenüpontját, ezt követően megjelenik a „Csatlakozás szervezethez” űrlap.
A regisztrált szervezetek között kereshetünk név, EKR azonosító vagy adószám alapján is. A „Szűrés” gombra kattintva megjelennek a keresési feltéteknek megfelelő találatok, listába rendezve. A találati lista adott sorában lévő „Csatlakozás” gombra kattintva megjelenik a „Csatlakozás szervezethez” űrlap, mely tartalmazza a szervezet adatait (itt lehetőség van üzenetet is küldeni, dokumentumot csatolni a csatlakozási kérelmet elbíráló felhasználónak). Az űrlap alján nyilatkozni szükséges, hogy jogosult a megadott szervezethez való csatlakozásra (jelölőnégyzetbe tett pipával), majd kérelmét a „Csatlakozás szervezethez” gombra történő kattintással küldheti el.
Csatlakozási kérelem elbírálása
Egy szervezet szuperuser jogosultsággal rendelkező felhasználójaként válassza a „Felhasználó” menüpont „Felhasználók kezelése” almenüpontját. Megjelenik a „Felhasználók” űrlap, ahol a csatlakozni kívánó/csatlakozott felhasználók kérelmeit bírálhatja el, vagy a már elbírált kérelmeket tekintheti meg.
Csatlakozási kérelmet csak a szervezet szuperuser szerepkörrel rendelkező felhasználója bírálhat el!
A felhasználók között kereshetünk név, szervezet neve és kérelem állapota szerint.
A találati lista adott sorában lévő „Jóváhagyás” feliratra kattintva hagyhatja jóvá a kérelmet, az „Elutasítás” gombra kattintva pedig elutasíthatja azt.