Szemben a korábbi törvény gyakorlatával, már nem lehet egyszerű tájékoztatás formájában módosítani ilyenkor az ajánlattételi határidőt...
A 2015. november 1-jétől hatályos új Kbt. alapvetően megváltoztatta a korábbi törvényi szabályozást arra az esetre, amennyiben az Ajánlatkérő a hozzá beérkezett kérdésekre nem tudja megadni a törvényi határidőben a választ.
A szabályozás annyiban változatlan maradt, hogy amennyiben az Ajánlatkérő nem tudja megadni a törvényi határidőben a beérkezett kiegészítő tájékoztatás kérésekre a válaszait, úgy módosítania kell az ajánlattételi határidőt.
Ami változott, az ennek a módja:
A korábbi Kbt. alapján ebben az esetben (amennyiben a dokumentáció átvétele feltétele volt az ajánlattételnek) elegendő volt az érdeklődő gazdasági szereplők közvetlen tájékoztatása az ajánlattételi határidő elhalasztásáról, módosításáról.
Az új Kbt. megszüntette ezt a lehetőséget, azaz - hirdetménnyel induló eljárások esetén - minden esetben kötelezővé teszi a hirdetmény feladását az ajánlattételi (részvételi) határidő módosításáról, ezzel együtt pedig továbbra is él az a szabályozás miszerint a felhívást módosító hirdetménynek meg kell jelennie az eredeti ajánlattételi határidő lejárta előtt.
Ez a két rendelkezés együtt meglehetősen nehezen lesz alkalmazható.
A valóságban ugyanis általában a válaszadási határidő utolsó napján szokott kiderülni, hogy az ajánlatkérő (adott esetben terveivel ellentétben) mégsem tudja kiküldeni a beérkezett kérdésekre a válaszait, mert pl. valamelyik szakértő nem készült el a válaszokkal, vagy azok összeállítása a tervezettnél hosszabb ideig tart.
Mi a teendő ebben az esetben?
A Kbt. alapján az Ajánlatkérő ezesetben köteles meghosszabbítani az ajánlattételi határidőt (ami ugyebár a felhívás módosítását jelenti)
Azt is előírja a törvény, hogy a felhívás módosításáról hirdetményt kell feladni, amelynek meg kell jelennie az eredeti ajánlattételi (részvételi) határidő lejárta előtt.
Számoljunk egyet közösségi nyílt eljárásnál!
Az ajánlattételi határidő: 2016. április 27. 10.00 óra, ebből adódóan Ajánlatkérőnek 2016. április 21-ig (csütörtök) bezárólag kell megküldenie válaszait a beérkezett kérdésekre.
Ajánlatkérő 2016. április 21-én csütörtökön reggel még úgy készül, hogy képes lesz kiküldeni válaszait, de aztán a nap végére kiderül, hogy ez mégsem fog összejönni. Fentiek alapján gyorsan összeállít egy módosító hirdetményt és fel is adja a Közbeszerzési Hatóság felé, az EU Hivatalos Lapjában történő közzétételre.
Nézzük a megjelenéshez szükséges jogszabályi határidőket:
Jól látszik, hogy ha minden, a folyamatban érintett szervezet kihasználja a rá irányadó jogszabályi határidőket, a hirdetményünk nem fog megjelenni 2016. április 27-én 10.00 óráig. Azaz jogsértő állapot áll elő...
Még tovább színezi a képet az, hogy a Kbt. értelmében a módosítás "érvényességéhez" szükség lenne az eredeti beadási határidő előtt megjelent hirdetményre. Kérdés, hogy ha nincsen ilyen hirdetményünk, akkor "érvényes"-e a módosítás? Egyáltalán: honnan fognak ezesetben tudni erről az ajánlattevők?
A Kbt. ugyan előírja, hogy a módosító hirdetménnyel egyidejűleg tájékoztatni kell az érdeklődő gazdasági szereplőket, de csak magának a módosításnak a tényéről, nem pedig a konkrét beltartalmáról, hiszen a jogalkotói logika nyilvánvalóan arra irányul, hogy az érdeklődők a tájékoztatásunk nyomán majd úgyis megkeresik a módosító hirdetményt és abból értesülni fognak a módosítás tartalmáról.
Igen ám, de ha ez a hirdetmény nem jelenik meg az eredeti beadási határidő előtt?
Erre a fentiek alapján elég nagy esély van...
A későbbi vitás helyzetek, problémák elkerülése érdekében egyértelműen azt javasoljuk, hogy a módosítás tényéről szóló tájékoztatásban az Ajánlatkérő mindenképp adja meg az új ajánlattételi / részvételi határidőt is (természetesen ugyanazt az időpontot, mint amit a hirdetményben is szerepeltet), és egyúttal jelezze a gazdasági szereplők részére, hogy ez a határidőt tekinti irányadónak abban az esetben is, ha esetleg a módosításról szóló hirdetmény valamely oknál fogva nem jelenne meg az eredeti ajánlattételi / részvételi határidő előtt.
Kétségtelen tény, hogy a fenti javaslat némiképp "túlterjeszkedik" a Kbt. által rögzített szabályokon (ami egy kógens jogszabály esetén hordozhat kockázatokat magában), de álláspontunk szerint Ajánlatkérő ezen intézkedéssel nem sérti meg a törvényi alapelveket, és nem utolsósorban egyértelműen szabályozza a gazdasági szereplők részére, hogy milyen beadási határidővel kalkuláljanak, megelőzve ezzel későbbi vitás helyzeteket.
Szerző: Támis Norbert felelős akkreditált közbeszerzési szaktanácsadó