A mennyiségi eltérések szerepeltetésére még keretmegállapodásokból történő lehívás esetén is szükség lehet, ennek gyakorlati megvalósíthatóságát mutatjuk be bejegyzésünkben
A Polgári Törvénykönyvről szóló 2013. évi V. törvény (Ptk.) 6:225. § (1) bekezdése a vételi jogot a következőképp határozza meg: „Ha a tulajdonos meghatározott dologra nézve szerződéssel vételi jogot alapít, a jogosult a dolgot a szerződésben meghatározott vételáron egyoldalú nyilatkozattal megvásárolhatja.”, azaz olyan „hatalomról” van szó, amelynek alapján a vételi jog jogosultja egyoldalú akaratelhatározásával akkor is megveheti a dolgot, ha a tulajdonos azt nem akarja eladni.
Az opció fogalmát a közbeszerzésekről szóló 2015. évi CXLIII. törvény (Kbt.) nem definiálja, de a Kbt. megszövegezése alapján az bármely beszerzési tárgyhoz kapcsolódóan megjelenhet, azaz a Kbt. szerinti opció nem korlátozódik a Ptk. szerinti dolog adásvételére, hanem további beszerzési tárgyak esetében is alkalmazható. Tekintettel arra, hogy a Ptk. a Kbt. háttérjogszabálya, a Kbt. szerinti opció tartalmilag egyoldalú vásárlási jogot jelent a jogosult oldalán, azzal, hogy e vételi jog a Kbt. alkalmazásában az árubeszerzésen kívül a tárgybani kérdésekkel érintett szolgáltatásbeszerzések (vagy épp építési beruházások) esetén is kiköthető.
Az opció lehetőséget biztosít az ajánlatkérőnek arra, hogy a szerződéskötésig ne kelljen döntést hoznia arról, hogy az egyes mennyiségi "változatok" közül melyikre köt szerződést, hanem mozgástere a szerződés teljesítése során is fennmaradjon. A törvény ily módon kezeli azt a helyzetet, amikor az ajánlatkérő a közbeszerzés jellege, természete miatt nem tudja előre megadni a konkrét mennyiségeket, mert azok csak a szerződés teljesítése során fognak konkretizálódni.
Az opció szabályozásának szükségessége
A tárgybani kérdések szempontjából a Kbt. két rendelkezése bír alapvető relevanciával (de figyelembe veendő továbbá a Kbt. 16. § (1) bekezdése a becsült érték meghatározása, a 28. § (1) bekezdése a „szükségtelen” szerződésmódosítások megelőzése és az 50. § (4) bekezdése az ajánlattevők esélyegyenlőségének biztosítása szempontjából).
A Közbeszerzési Döntőbizottság a D.107/17/2017. számú határozatában kifejezetten hangsúlyozta továbbá, hogy a Kbt. 16. § (1) bekezdésében foglalt, a közbeszerzés becsült értékére vonatkozó szabályból nem következik az, hogy az opcionális rész megadása esetén az alapmennyiséget nem kell elkülönítve meghatározni. A közbeszerzés becsült értékébe az opcionális rész értékét is bele kell érteni, azonban a Kbt.-nek az ajánlati felhívás kötelező tartalmára vonatkozó 50. § (2) bekezdés d) pontjából (a közbeszerzés tárgyát és mennyiségét a felhívásnak egyértelműen kell tartalmazni), a Kbt. 50. § (4) bekezdésében foglalt esélyegyenlőségre vonatkozó követelményből, valamint a Kbt. 58. § (1) bekezdéséből az következik, hogy az ajánlatkérőnek a közbeszerzés tárgyát és mennyiségét egyértelműen kell meghatároznia opcionális rész esetén az alapmennyiségre és az opcionális részre vonatkozóan.
A fentiekből megállapítható, hogy a Kbt. alapján az opció kikötése a szerződésmódosítás olyan esetének minősül, mely egyértelműen rögzíti a szerződés egyes elemei későbbi, az opciós jog gyakorlásából eredő változásának pontos feltételeit és tartalmát, összhangban különösen a Kbt. 58. § (1) bekezdésével.
Megjegyzendő, hogy ezen jogszabályi tartalom a 2014/24/EU Irányelv (111) Preambulum bekezdésében – mely szerint „az ajánlatkérő szervek számára az egyedi szerződésekben biztosítani kell annak lehetőségét, hogy felülvizsgálati rendelkezések vagy opciós kikötések útján rendelkezzenek a szerződések módosításáról, ezek a rendelkezések és kikötések azonban nem biztosíthatnak a számukra korlátlan mérlegelési jogot” – foglaltakkal teljes mértékben összhangban áll.
Kiemelendő, hogy az eljárást megindító felhívásban foglaltakat a szerződéses feltételeknek is le kell képeznie, így azoknak egyértelműen tartalmaznia kell az alapmennyiség és az opcionális mennyiség pontos meghatározását és az opció „lehívásának” – mint a Kbt. 141. § (4) bekezdés a) pontja szerinti szerződésmódosításnak – a pontos feltételeit.
Az opció mértéke
A Kbt. nem tartalmaz előírást, így korlátozó rendelkezést sem arra nézve, hogy az ajánlatkérők a beszerzés mennyiségének ilyen módon történő meghatározása során milyen mértékű eltérést tarthatnak fenn. A Miniszterelnökség Közbeszerzési Felügyeleti Főosztálya által kibocsátott, az európai uniós forrásból megvalósuló beszerzések ellenőrzési tapasztalatain alapuló minőségellenőrzési útmutató rögzíti, hogy a „30%-ot meghaladó eltérést audit ellenőrzések olyan mértékűnek ítélték, amely a tervezhetetlen elemek magas arányára tekintettel nem teszi lehetővé a megfelelő ajánlattételt”. Ez a 30%-os mérték beépült az általános közbeszerzési gyakorlatba is, és a nagyobb mértékű opció kikötésére csak kivételes, objektíve indokolható esetben van lehetőség.
Figyelemmel a Kbt. 50. § (2) bekezdés d) pontjában, valamint az 58. § (1) bekezdésében foglaltakra, valamint a Kbt. 28. § (1) bekezdésére, mely – a fentiekben említett, a „szükségtelen szerződésmódosítások” megelőzésére vonatkozó elváráson kívül egyebek mellett – rögzíti, hogy „Az ajánlatkérő köteles a közbeszerzési eljárást - a beszerzés tárgyára és becsült értékére tekintettel - megfelelő alapossággal előkészíteni. Az ajánlatkérő által rendelkezésre bocsátott közbeszerzési dokumentumoknak biztosítaniuk kell, hogy az eljárásban a gazdasági szereplők képesek legyenek műszakilag megfelelő, fizikailag megvalósítható és gazdasági szempontból reális ajánlatot adni.”, a Kbt. szerinti keretmegállapodás megkötésére irányuló közbeszerzési eljárás lehet az az eljárási forma, mely nem keletkeztet az ajánlatkérő oldalán lehívási kötelezettséget. A Kbt. 104. § (7) bekezdése alapján az ajánlatkérő nem köteles beszerzését a keretmegállapodás alapján megvalósítani, különösen a több évre kötött keretmegállapodás esetében vagy ha a keretmegállapodást kötött ajánlattevők száma nem teszi lehetővé a valódi versenyt; erre körülményre az ajánlatkérőnek az új eljárást megindító felhívásban utalnia kell.
(Megjegyezzük, hogy a központosított közbeszerzési eljárás eredményeként kötött keretmegállapodás alapján kötött egyedi szerződések már konkrét ajánlatkérői beszerzési igények megvalósítására szolgálnak, így ezek nyilvánvalóan nem minősülhetnek az előzőek szerinti körbe tartozó keretmegállapodásnak. Az „alap” – pl. DKÜ-s, KEF-es – keretmegállapodás az, melyben a központosított közbeszerzés során ajánlatkérésre feljogosított szervezet és a nyertes ajánlattevő(k) relációjában nem áll fenn a Kbt. 104. § (7) bekezdésére figyelemmel a „lehívási kötelezettség”.)
A fentiekben részletezettek alapján álláspontunk szerint:
Ekörben annyit szeretnénk ugyanakkor kiemelni, hogy álláspontunk szerint ez a megoldás csak abban az esetben alkalmazható, amennyiben a keretmegállapodás nyomán a beszerzés megvalósítása nem megrendeléssel, hanem verseny újranyitással vagy írásbeli konzultációt követő szerződéskötéssel történik, ugyanis amennyiben megrendeléssel történik a konkrét beszerzés megvalósítása, ott már a megrendelés jellegéből adódóan nem lehetséges olyan tételek szerepeltetése, amelyeket az ajánlatkérő nem biztos, hogy meg kíván rendelni.
Fentieken túlmenően kiemelendő továbbá, hogy amennyiben a verseny újranyitás vagy írásbeli konzultáció során opciós tételek, mennyiségek is beszerzésre kerülnek, ez semmiképp sem eredményezheti azt, hogy azokkal kapcsolatosan bárminemű későbbi egyeztetésre, szerződéses tartalom változtatásra sor kerüljön, azaz a keretmegállapodás nyomán megkötésre kerülő szerződésben az opcionális mennyiségeket úgy kell rögzíteni, hogy azokat az ajánlatkérő ténylegesen egy jognyilatkozattal igénybe vehesse (le tudja hívni), azonban a szerződés egyéb tartalmi elemei (pl. teljesítési határidő) nem változhatnak.
Az iparági gyakorlattal egyezően ilyen esetekben a szerződésekben rögzíteni szükséges az opció volumenén túl azt, hogy mely időpontig van lehetőség az opciós tételek megrendelésére (lehívására), az opciós tételek megrendelése érinti-e a teljesítési határidőt, amennyiben igen, ennek a részletes szabályait is rendezni szükséges a szerződésben.